web analytics
Harleys Hörna

Müllers och V75 International på Jägersro..

Mitt i tvisten mellan hattfolket och travsällskapet på Jägersro så kör man V75 International när V75 fyller 20 år. Märkligt att man bara fått ihop åtta sörjande när förstapriset ligger på 500.000 kronor. Och det minst sagt mediokra startfältet?? Sällan har väl Hultmans Panne De Moteur tjänat en halv mille så enkelt..

Christian Lauritz Müller, en sann visionär..
Christian Lauritz Müller, en sann visionär..

Man kör också C L. Müllers Memorial till minne Christian Lauritz Müller, en dansk byggmästare med ett brinnande intresse för travsport och med en bestämd åsikt att Malmö skulle ha en permanent travbana, trots att allt totospel i   Sverige var föbjudet vid denna tidpunkt för drygt ett sekel sedan. Men det hindrade inte Müllers strävan efter en travbana. Friherren   Bror Cederström, galoppens sekreterare och C L Müller startade ett   samarbete. Den 7 juni 1906 inregistrerades AB Skånes Galopp – och Trafbana   och nästan direkt började jakten på en lämplig bit mark. Valet föll på   Bulltofta, men myndigheterna sa blankt nej. Däremot fanns det en bit mark   lite längre från stan, det var en lantbrukare Jäger som ägt marken i slutet   av 1800-talet, och där ute var det fritt fram. Och på köpet hade Jägersro   fått sitt namn.

Ett knappt år senare invigdes banan och enligt den högtidliga propositionen  skulle det första loppet ”köras för Buggy af gentlemän i civil  drägt”.

Buggy var en fyrhjulig vagn och över distansen 2075 meter travade Lady   Jeanette 1.55,3 och vann loppet överlägset för den elegant klädde   byggmästaren Bror Gustaf Olander.

Det var litet historia om Jägersro det, analyser och tips till V75 kommer som vanligt i slutet av veckan..

.

vm
VM i V75
 står för dörren och det är bara att anmäla sig om du nu inte redan har gjort detta. Lämnade för övrigt in raden redan idag då det på förhand såg hyfsat lätt ut. Men det slutar väl att man har 2 rätt som vanligt:-)..

Mina 192 rader  till VM i V75 den här veckan:

V75-1: 5 Panne De Moteur
V75-2: 1,4,7
V75-3: 2,3,6,7
V75-4: 1,3
V75-5: 9,10,13,15
V75-6: 3 Democrat
V75-7: 1,9